ACT to zmienianie życia stopami,

a nie w myślach, to spacer w kierunku życia wartego przeżycia, pełnego i znaczącego
Sprawdzam

ACT to zmienianie życia stopami,

a nie w myślach, to spacer w kierunku życia wartego przeżycia, pełnego i znaczącego

Czym jest terapia ACT?

ACT, czyli Terapia akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy) jest modelem teoretycznym, którego skuteczność potwierdzono w licznych badaniach naukowych.

Głównym celem ACT jest pomóc Klientowi wieść „życie warte przeżycia”, bogate, pełne i znaczące, czyli w zgodzie ze swoimi wartościami, w którym jest miejsce na akceptację własnych myśli, odczuć i emocji oraz zaangażowanie w działania wzbogacające życie.

Jednym z naczelnych zadań terapii akceptacji i zaangażowania jest więc „wyplątywanie” ludzi z ich własnych umysłów.

Pracując w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania nie naprawiamy ludzi, tylko uelastyczniamy ich strategie zachowań tj. dostarczamy nowych wyborów, repertuarów nowych, dodatkowych strategii działania.

Zadaniem ACT nie jest redukcja objawów Klienta, tylko zbudowanie jego elastyczności psychologicznej i witalności, by już teraz (także w obecności tego co trudne) mógł żyć takim życiem, jakim chce żyć.

Twoją rolą w uczeniu się i praktykowaniu ACT jest być sobą

Russ Hurris

Czym jest coaching ACT?

W swojej pracy łączę metody coachingowe oraz krótkoterminowe interwencje stosowane w terapii akceptacji i zaangażowania, prowadząc sesje coachingu akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Coaching, ACC).

Coaching ACT jest sposobem wsparcia rozwoju, który podobnie, jak w klasycznym coachingu, ma formę sesji, podczas których wspólnie pracujemy nad zrozumieniem tego, co aktualnie dzieje się w Twoim życiu (osobistym i zawodowym).

Podczas pracy dobieramy odpowiednie narzędzia, które będą najlepszym wsparciem w danej sytuacji – pracujemy z Twoimi myślami, wartościami, emocjami, oddechem, metaforą, przyglądamy się codziennym sytuacjom z różnych perspektyw.

Podobnie jak w tradycyjnym coachingu, również w coachingu akceptacji i zaangażowania zakładamy, że każdy z nas jest ekspertem od własnego życia, więc w relacji tej nie przyjmuję roli specjalisty i doradcy, tylko razem z Tobą poszukuję najlepszej drogi służącej Tobie i Twojemu rozwojowi.

W coachingu ACT pracujesz głównie nad tym, aby świadomie zwracać się w stronę tego, co ma dla Ciebie znaczenie i jest zgodne z Twoimi życiowymi wartościami, zamiast ucieczki w to, czego tak naprawdę nie chcesz.

Na jakich obszarach skupiamy się w coachingu ACT?

W coachingu act, podobnie jak w terapii act, pracujemy wokół 6 poniższych obszarów:

1. UWAŻNOŚĆ

Kontakt z chwilą obecną, bycie tu i teraz, łagodne przyglądanie się wszystkiemu, co nam się przydarza z otwartością i ciekawością.

2. AKCEPTACJA

Świadome przyjmowanie otwartej postawy wobec doświadczeń, które spotykają nas w życiu, to otwieranie się na bolesne uczucia, doznania, pragnienia i emocje oraz pozwalanie im być takimi, jakimi są.

3. ZAANGAŻOWANE DZIAŁANIA

Podejmowanie określonych działań w teraźniejszości, ukierunkowanych przez nasze wartości, które będą zmierzały do realizacji wytyczonych przez nas celów w przyszłości.

4. OKREŚLENIE WARTOŚCI

Świadome dokonywanie wyboru drogi, jaką chcemy podążać, by wieść „życie warte przeżycia”.

5. JA JAKO KONTEKST

Czyli Ja jako ewoluująca, dynamiczna sceneria. To świadomość nas samych jako
obserwatorów, będących świadkami z perspektywy Ja jako kontekstu dla różnego rodzaju reguł werbalnych przyjętych w naszym życiu.

6. DEFUZJA POZNAWCZA

To stan, w którym uznajemy treść własnych myśli za to, czym naprawdę są – za zbiór słów powstających w umyśle. To patrzenie „NA” myśli, a nie „Z” perspektywy myśli. „Moje myśli to nie Ja” – myśli są produktem naszego umysłu, są oceną rzeczywistości, a nie rzeczywistością.

Rozwijając swoje umiejętności w 6 powyższych obszarach stajemy się bardziej giętcy i zwinni psychicznie – rozwijamy swoją elastyczność psychologiczną, czyli poszerzamy swój repertuar zachowań, by prowadzić życie, które wybieramy już teraz, mimo obecności nieprzyjemnych w odczuciu emocji i myśli.

Podczas mojej pracy towarzyszy mi myśl, że „tam gdzie angażujemy się w coś ważnego, może jednocześnie pojawić się coś trudnego”. I dlatego podczas sesji koncentrujemy się na działaniach pełnych sensu, na tym co robisz w zgodzie ze swoimi wartościami. Dzięki temu rozwijasz swoją elastyczność psychologiczną – mimo istniejących trudności, angażujesz się w rzeczy ważne, działasz w zgodzie z tym, co Ci służy, by zobaczyć więcej swoich zasobów,
niż podpowiada Ci Twój zestresowany czy wystraszony umysł.

W pracy metodą ACT nie chodzi o to, abyś czuł(a) się zawsze tylko dobrze, chodzi o to, abyś dobrze czuł(a) i żył(a), w zgodzie ze swoimi wartościami, z tym co bliskie Twojego życia wartego przeżycia. Coaching akceptacji i zaangażowania jest o robieniu sobie wolności poprzez uelastycznianie się.

Kiedy warto skorzystać z coachingu ACT?

1. WYSOKA WRAŻLIWOŚĆ

Kiedy Twoja wrażliwość Cię „uwiera” i nie wiesz, jak sobie z nią poradzić, masz „skomplikowane” życie wewnętrzne, odznaczasz się skłonnością do perfekcjonizmu, gniew i dezaprobata innych wywołują w Tobie duży dyskomfort, a wysoki poziom różnego rodzaju bodźców drażni i wyczerpuje Cię szybciej, niż innych. Coaching ACT pozwali Ci zrozumieć siebie, Twoje potrzeby i zaakceptować wrażliwość, która może stać się Twoją siłą.

Więcej na temat wysokiej wrażliwości przeczytasz TUTAJ.

2. ZMIANY

Życiowe zmiany np. utrata i zmiana pracy, rozwód, ciąża, czy urodzenie dziecka, to momenty w życiu, które mogą generować napięcie psychologiczne. Aby zachować równowagę i zadbać o zdrowie psychofizyczne warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia. Coaching ACT stwarza możliwość zbudowania bezpiecznej relacji. Bez oceny i doradztwa, za to ze zrozumieniem, uważnością i gotowością na przyjęcie wszystkiego, co aktualnie dzieje się w Tobie.

3. CHĘĆ ROZWOJU

W obecnych czasach wielu z nas umiejętności takich jak: asertywność, dbanie o siebie, samowspółczucie czy uważność potrzebuje nauczyć się niemal od podstaw. Coaching ACT daje możliwość pracy na poziomach głębszych niż tylko zachowanie. Podczas sesji odkrywasz życiowe wartości, pogłębiasz samoświadomość, uczysz się siebie i tego, co jest dla Ciebie najważniejsze – na takich fundamentach nowe umiejętności mogą pozwolić sobie na stabilne korzenie osadzone w szacunku do siebie i innych.

4. RADZENIE SOBIE Z EMOCJAMI I ZE STRESEM

Codzienne trudności, w tym także sytuacja pandemiczna u wielu z nas wywołuje szereg różnego rodzaju reakcji stresowych i nieprzyjemnych w odczuciu emocji, z którymi trudno na co dzień sobie poradzić. Sesje coachingu akceptacji i zaangażowania pomogą Ci zrozumieć swoje reakcje stresowe, świadomie nimi zarządzać, budować gotowość na przyjęcie także tego, co trudne i dzięki temu lepiej radzić sobie z nieprzyjemnymi w odczuciu emocjami
i nagromadzonym napięciem w ciele.

5. BRAK PEWNOŚCI SIEBIE

Kiedy chcesz wzmocnić swoje poczucie własnej wartości – coaching ACT to dobra forma wsparcia dla osób, które na co dzień czują się niepewnie – zarówno w sytuacjach osobistych, jak i zawodowych lub znajdują się w momencie kryzysu i potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której podejmą najlepsze dla siebie decyzje. Sesje pomogą Ci wzmocnić korzenie swojego poczucia własnej wartości, dzięki czemu w Twoim życiu pojawi się przestrzeń na kwitnięcie
i odwagę w pokazywaniu siebie.

6. BRAK MOTYWACJI I WYPALENIE ZAWODOWE

Coraz częściej trafiają do mnie osoby, które poszukują odpowiedzi na pytanie, czy to, co się z nimi dzieje to kryzys motywacji, czy może wypalenie zawodowe? Sesje pomogą Ci zrozumieć, co tak naprawdę się dzieje, a także znaleźć najlepsze dla Ciebie sposoby na budowanie swojego zaangażowania i odnalezienia wewnętrznej motywacji do wykonywania pracy w zgodzie ze swoimi wartościami.

Jak pracujemy w coachingu ACT?

W trakcie sesji pracujemy w oparciu o narzędzia i techniki zarówno z obszaru coachingu (np. metafora, pytania mocy, kompas wartości), jak i interwencji w ramach terapii akceptacji i zaangażowania (np. ćwiczenia uważności, techniki defuzyjne, akceptacja emocji).

Sporą część czasu angażujemy na ćwiczenia różnych nowych umiejętności, a także poszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych w życiu codziennym.

Pomiędzy sesjami wykonujesz zadania, które będą Twoim repertuarem zbliżania do tego, co w Twoim życiu najważniejsze. W ACT pracujemy nad tym, abyś świadomie zwracał(a) się w stronę tego, co ma dla Ciebie znaczenie (jest zgodne z wartościami), a nie uciekał(a) od tego, czego nie chcesz.

JAK MOGĘ CI POMÓC?

Napisz do mnie lub zadzwoń, jeśli zastanawiasz się czy coaching ACT ze mną jest  dla Ciebie.  Możemy spotkać się w gabinecie w Katowicach lub na sesji on-line.

ania@annagorzolka.pl, 668 500 900

SESJA ACT W KATOWICACH

Zatroszcz się o swój rozwój – wybierz odpowiednią dla Ciebie formę pracy: konsultację, sesję coachingu ACT
lub trening indywidualny ACT.

SESJA ACT ON-LINE

Pracuj ze mną on-line,
niezależnie do tego,
w jakim miejscu jesteś!

 

SESJA ACT W KATOWICACH

Zatroszcz się o swój rozwój – wybierz odpowiednią dla Ciebie formę pracy: konsultację, sesję coachingu ACT
lub trening indywidualny ACT.

SESJA ACT ON-LINE

Pracuj ze mną on-line,
niezależnie do tego,
w jakim miejscu jesteś!

 

Chcesz wiedzieć więcej na temat ACTu? Posłuchaj:

Gabinet - sesje ACT:

ul. Franciszkańska 29-31
II piętro, p. 26
40-739 Katowice